توصیه هایی برای شروع کسب و کار شخصی

 

کسب و کار شخصی
کسب و کار شخصی

راه انداختن یک کسب و کار شخصی همان اندازه که جذاب است می‌تواند سخت هم باشد. اما برای اینکه در این راه موفق شوید خوب است از توصیه های یک مشاور کسب و کار بهره ببرید.

۱. ارزیابی شروع کسب و کار شخصی

تمام افراد برای شروع یک کسب و کار از همان ابتدای امر آماده نیستند. این بدان معنی نیست که شما ایده‌های خوب و درخشانی ندارید بلکه ممکن است از نظر ویژگی‌های فردی شما آماده‌ی راه‌اندازی یک استارت آپ نباشید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید ایده‌هایتان را جامه‌ی عمل بپوشانید باید بدانید که آیا برای تمام کارهایی که در آینده‌ی نزدیک به سراغ شما می‌آیند از بررسی اسناد و ارتباطات گرفته تا پرداخت صورت‌حساب‌ها آماده هستید یا خیر. این نشان می‌دهد شما باید بتوانید قبل از هر کاری خودتان را مدیریت کنید تا بتوانید کسب و کارتان را هم مدیریت کنید.

درواقع قبل از سرمایه‌گذاری مالی و زمانی در هر کاری خودتان را ارزیابی کنید و ببینید آیا شما ویژگی‌های یک کارآفرین را دارید یا خیر. آیا شما انگیزه لازم برای شروع کار را دارید؟ آیا قدرت سازگاری و اعتماد به نفس لازم را دارید؟ آیا شما به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستید؟

کسب و کار شخصی
کسب و کار شخصی

۲. ایده‌هایتان را پرورش دهید.

فقط به دنبال یک کسب و کار محدود و جزیی نباشید. سعی کنید به یک طیف وظایف کاری فکر کنید که همه‌ی آنها بتوانند برای‌تان پولسازی کنند. درواقع یک مفهوم کسب و کار بیافرینید که برایتان شور و هیجان و تنوع داشته باشد. و همیشه به دنبال ایده‌هایی برای شروع کسب و کار باشید که زندگی مردم را به سمت مثبت تغییر می‌دهند و برایشان ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

کسب و کار شخصی
کسب و کار شخصی

۳. ایده هایتان را آزمایش کنید.

وقتی یک ایده در ذهن شما نقش می‌بندد و به فکر اجرایی کردن آن می‌افتید باید ببینید آیا می‌توان آنرا به واقعیت نزدیک کرد یا خیر. آیا محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید همان چیزی است که مردم می‌خواهند؟ آیا می‌توانید به سود مورد نظرتان دست یابید؟ آیا محصول یا خدمات‌تان واقعا جواب می‌دهد؟

۴. یک طرح جامع کسب و کار بنویسید.

طرح جامع کسب و کار شما را به پیشبرد اهداف‌تان هدایت می‌کند، حتی اگر برنامه کسب و کار شما فقط یک طرح دورکاری برای ترجمه باشد باز هم برای معرفی ایده‌تان به سرمایه‌گذاران بالقوه نیاز دارید. طرح کسب و کار شما باید یک بیانیه ماموریت، یک خلاصه شرکت، یک خلاصه اجرایی، یک پیشنهاد خدمات یا محصول، شرح یک بازار هدف، پیش‌بینی‌های مالی و هزینه عملیاتی داشته باشد.

۵. نام تجاری خود را ثبت کنید.

سعی کنید نام تجاری خود را سریعا در اداره ثبت شرکت‌ها به نام خودتان ثبت کنید.

۶. بازار خود را بشناسید.

شما باید نسبت به کسب و کارتان علاقمندی داشته باشید از این رو باید دایما برای ارتقای آن تلاش کنید. ارزیابی بازار، هدف قرار دادن مشتریان، تشخیص مشتریان علاقمند و… یک کار ارزیابی رقابتی خوب است.

۷. هزینه‌ها را تعیین کنید.

تحقیقات بیشتری انجام دهید و عوامل ایجاد هزینه‌های ثابت را در حرفه خود مشخص کنید. این نه تنها به شما کمک می‌کند که کسب و کارتان را به طور موثرتری مدیریت کنید بلکه سرمایه‌گذاران بالقوه را هم به سمت کسب و کارتان متمایل می‌کنید.

کسب و کار شخصی
کسب و کار شخصی

۸. بودجه ریزی کنید.

شما باید تعیین کنید که چه مقدار بودجه برای انجام این کار نیاز دارید و چگونگی تولید محصول یا خدمات جدید را در طرح بازاریابی خود بگنجانید.

9. سرمایه‌گذار مناسب پیدا کنید.

شما برای شروع کار خود خواه ناخواه نیاز به استفاده از وام ها، کارت‌های اعتباری، کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر دارید. سعی کنید که یک سرمایه‌گذاری پیدا کنید که نیازهای شما را بشناسید و از بسیاری جهات با یکدیگر مشابهت داشته باشید تا بتواند به راحتی با شما کار کند.

10. یک سیستم پشتیبانی عالی ایجاد کنید

شما برای شروع کسب و کارتان زمان و منابع زیادی را در کارتان سرمایه‌گذاری می‌کنید. مطمئن باشید که خانواده‌تان در جریان مستقیم کار شما قرار دارند. آنها باید آگاه باشند که این روند به لحاظ مالی و عاطفی بسیار چالش‌برانگیز است.

11. یک ساختار قانونی تعیین کنید

تعیین اینکه چه جور شرکتی ثبت کنید بسیار مهم است. آیا شما نیاز به یک شرکت خصوصی دارید یا مشارکتی با برخی افراد، شرکت سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت تعاونی مورد نیاز شماست؟

کسب و کار شخصی
کسب و کار شخصی

12. یک نام برای کسب و کارتان برگزینید.

در مورد انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کارتان تصمیم بگیرید و سپس بررسی کنید که آیا دامنه اینترنتی آن نام موجود است و شما می‌توانید با آن اسم یک سایت هم برایش بزنید.

13. تعهدات مالیاتی خود را بشناسید.

باید از همان ابتدای کار بدانید که وضع مالیاتی شما چه گونه است. آیا می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنید یا خیر. آیا برای پایان سال مالیاتی و پر کردن وارسال اظهارنامه آمادگی دارید.

14. دفاتر مالی خود را تنظیم کنید

شما باید بدانید که آیا از سیستم نقدی استفاده می‌کنید یا سیستم تعهدی. سال مالی خود را بشناسید و یک سیستم قوی حسابداری تنظیم کنید.

15. محل مناسب کسب و کارتان را مشخص کنید.

مکانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای کسب و کار شما را برآورده می‌کند و فرصت رشد و رقابت با سایر کسب و کارها را برای شما میسر می‌کند. همچنین به تامین‌کنندگان مواد اولیه شمانزدیک است و نکته مهم‌تر اینکه برای مشتریان‌تان نیز در دسترس است.

16. ایده‌هایتان را با اعضای خانواده و دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

معمولا دوستان و عزیزان شما نسبت به کسب و کارتان صادقانه سخن می‌گویند. پس از آنان به عنوان مشاوران رایگان و صادق حتما کمک بگیرید.

17. خدمات یا محصولات‌تان را خیلی سریع تحویل دهید

کسب و کار شما یک کار در حال پیشرفت است و اگر محصول یا خدمات خود را به سرعت تحویل مشتری دهید می‌توانید اجتماعی از مشتریان راداشته باشید که بازخوردهای ارزشمندی به شما می‌دهند و در ادامه مسیر همواره کمک‌رسان شما خواهند بود.

18. محصولات یا خدمات جدید را پیشنهاد دهید.

اگر مشتریانی از گذشته داشته‌اید شک نکنید که باارائه خدمات یا محصولات جدید می‌توانید دوباره به معامله با آنان ادامه دهید.

19. یک دستیار محتوانویس استخدام کنید.

گذشته از اینکه شما یک نویسنده زبردست هستید اما باید یک دستیار محتوانویس برای خودتان استخدام کنید که ایمیل‌های هدفمند به مشتریان‌تان بزند و همچنین بتواند کسب و کار شما را در رسانه‌های اجتماعی معرفی کند و در توسعه برند شما کوشش کند.

کسب و کار شخصی
کسب و کار شخصی

20. برای جلسات کاری حسابی آماده شوید.

وقتی قرار ملاقات با یک مشتری دارید سعی کنید حسابی آماده باشید و آنچه ر ا که فکر می‌کنید نیاز است در دسترس داشته باشید. مثلا اطلاعات خود رادر مورد حرفه‌تان بالا ببرید، در مورد کارکنان شرکت‌تان نکات مهم و خوبی داشته باشید و از بازار رقابت به خوبی سخت بگویید.

21. به مشتریان برجسته خدمات بیشتر ارائه دهید.

تعامل با مشتریان بخش بزرگی از کسب و کار شماست. کسب و کار شما ممکن است مشتریان جدیدی به دست آورد اما این بخش مهم کسب و کار شما نیست. بخش مهم آن حفظ ان دسته از مشتریان است که برای شما مشتریان برجسته و وفادار محسوب می‌شوند.

22. کارمندان مناسب استخدام کنید.

برای کسب و کار خود کارمندان مناسب استخدام کنید. اگر فکر می‌کنید این کسب و کار شماست و نیاز به فرد دیگری ندارد یادتان باشد که شمادر هر زمینه‌ای تخصص و مهارت ندارید و برای برخی وظایف باید از افراد دارای کیفیت و تخصص کافی کمک بگیرید.

23. مسئولیت‌ها را به افراد مختلف واگذار کنید.

وظایف مختلف را به کارمندان‌تان بسپارید. به این کار مدیریت اثربخش می‌گویند.

24. فقط به توصیه دیگران حتی یک مشاور کسب و کار تکیه نکنید.

با وجود تمام این راهنمایی‌ها برای شما یادتان باشد مهمترین چیز روش آموختن است. در حالیکه ممکن است بسیاری از توصیه‌ها برای دیگران خوب و کاربردی باشد شاید برای موفقیت و شکست شما تاثیرگذار نباشد. کسی که در نهایت می‌تواند صلاح و صواب کار خودش را تشخیص دهد کسی جز خود خود شما نیست. پس مسئولیت مستقیم تمام کارهایتان را بپذیرید و با تکیه بر دانش و مهارت خود مسیر کسب و کارتان را بسازید و آباد کنید. شاید در این راه شکست هم بخوری. اما نیک می‌دانید که این چیزی بوده که خودتان انتخاب کرده‌اید و به سرانجام رسانیده اید.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Site Footer

Sliding Sidebar

درباره ام اس پی سافت




ام اس پی سافت در ۲۲ اسفند سال ۱۳۸۹ با محوریت آموزش برنامه نویسی و انتشار پروژه های برنامه نویسی شروع به کار کرد که پس از چند ماه موضوعاتی همچون آموزش های تصویری و دوره های آنلاین هم به ام اس پی سافت اضافه شد. در حال حاضر چندین نویسنده و برنامه نویس در ام اس پی سافت فعالیت می‌کنند.

اینستاگرام ام اس پی سافت

No images found!
Try some other hashtag or username