روش هایی برای بالا بردن اعتماد به نفس در کار

همه ما میدانیم که بالابردن اعتماد به نفس در محیط کار ضروری است ویکی از ویژگی های مهم برای موفقیت در کارمان است.ممکن است شما از صلاحیت و پشتکار لازم برای مفید بودن در کار خود برخوردار باشید اما بدون بهره بردن از اعتماد به نفس قادر نخواهید بود با خیال راحت کارتان را انجام داده و بازدهی بالای خود را حفظ کنید.

راه کارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

اگر اعتماد به نفس تان پایین آمده یا دیگر خود را باور ندارید، جای نگرانی نیست چرا که راه‌های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید با آنها اعتماد به نفستان را تقویت کرده و با خیال راحت به کارتان ادامه دهید. در میان متد‌های مختلف برای تقویت خودباوری، ۹ روش وجود دارد که تاثیرات مثبت و مطلوبی بر عملکرد افراد می‌گذارد و می‌توان با به کار بستن آنها، به اعتماد به نفسی پولادین دست پیدا کرد:

۱- فقط روی اعتماد به نفس خودتان تمرکز کنید

اعتماد به نفس

کارشناسان می‌گویند بهترین روش این است که هر فرد روزانه تلاش کند بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد و در تمام ساعات کار خود به جای آنکه به سیاست، روابط اجتماعی، اخراج، قراداد، حقوق و تفریح فکر کند، روی انجام وظیفه‌ی خود تمرکز کند. به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان، اعتماد به نفس از ترکیب تلاش زیاد و کار مفید با یک نگرش درست به دست می‌آید.

۲- نقاط قوتتان را شناسایی کرده و روی ‌آنها تاکید کنید

اعتماد به نفس

بهترین راه برای بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته، این است که نقاط قوت خود را مشخص کرده و راهی بیابید تا آنها را در کارهای روزمره خود بکار ببندید. زمانی که شما هر روز از توانایی‌های مفید خود استفاده کنید، انرژی گرفته، خودتان را باور کرده و خود در بطن کارها قرار می‌دهید.

۳- نقاط ضعفتان را شناسایی کرده و روی آنها کار کنید

اعتماد به نفس

اگر نقاط ضعفی دارید که روی اعتماد به نفستان تاثیر می‌گذارد، راهی پیدا کنید که آنها را از بین ببرید. البته نباید در روند از بین بردن این کمبود‌ها وسواس به خرج دهید اما آگاه بودن از وجود نقاط ضعفتان و تلاش برای غلبه بر آنها می تواند به شدت به بازیابی اعتماد به نفستان کمک کند.

۴- خود را باور کنید

اعتماد به نفس

همیشه به خود بگویید که «من می‌توانم این کار را انجام دهم.» و خود را باور کنید. البته گفتن این حرف بسیار آسانتر از عملی کردنش است اما با این حال می توانید هرشب پیش از خواب، سه کار مطلوب روز خود را به یاد آورده، خودتان را تایید کرده و با خیال راحت به خواب بروید. اگر این روند را طی چند هفته به کار ببندید، خود را باور کرده و از عملکرد روزانه‌ی خود راضی خواهید شد.

۵- موفقیت خودتان را زیر ذره‌بین ببرید

اعتماد به نفس

دستاورد‌های روزانه‌ی خود را به طور مرتب پیگیری کنید. برای مثال می‌توانید اول صبح لیست وظایف روزانه‌‌ای برای خود تعیین کرده و پس از انجام هر کدام، تیک بزنید. بدین ترتیب خواهید توانست لیستی از موفقیت‌های خود داشته باشید و بتوانید آن‌ها را پیگیری کنید.

حتی می‌توانید یک پوشه‌ی جدا به نام تشویقیات ساخته و تمام ایمیل‌های تشویقی، نامه‌های تشکر، تعریف‌ رؤسا و چالش‌های پشت سر گذاشته را در آن قرار داده و با بررسی آن روند پیشرفت خود را بسنجید.

۶- از دیگران بازخورد بگیرید

اعتماد به نفس

از همکاران، دوستان و ناظران خود، بازخورد بگیرید. از آنها بپرسید که شما را ارزیابی کنند. متوجه بشوید که از نظر ‌‌آنها چه نقاط قوت و ضعفی دارید. برخی مواقع دیگران بهتر از شما می توانند استعداد شما را یافته و در شکوفایی آنها، یاریتان دهند.

۷- خود را به چالش بکشید

اعتماد به نفس

موفق شدن در فعالیت‌هایی که حتی فکرشان را هم نمی‌کردید، می‌تواند بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفستان باشد. دست به انجام پروژه‌هایی بزنید که شما به چالش بکشند و با انجام آن توانایی‌های خود را تقویت کرده یا مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید. مهترین مطلب این است حین انجام دادن پروژه‌های جدید، نا امید نشده و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. به یاد داشته باشید که موفق شدن در فعالیت‌های چالش برانگیز دشوار است اما اگر آرام آرام خود را در روند انجامشان قرار داده و مهارت‌های خود را تقویت کنید، قادر خواهید بود از پس آنها برآیید.

۸- نگرشی مثبت در پیش بگیرید

اعتماد به نفس

نگرش مثبت در پیش گرفتن به معنی همیشه خوشحال بودن نیست و بیشتر به معنی برخورداری از انعطاف پذیری بالا است. سعی کنید به جای آنکه بر سر مسائل مختلف بحث کنید، همواره به دنبال پیدا کردن راه حل‌ها باشید. زمانی که مشکلی پیش می‌آید همگی به افراد مثبت اندیش نزدیک می‌‌شوند و از آنجایی که مثبت اندیشی مسری است کم کم می‌تواند به نقطه‌ی قوت شخصیتی شما تبدیل شود. حتی ممکن است روی رییستان نیز تاثیر بگذارد.

۹- عکس العمل مناسبی در رفتار با رییس و همکار خود در نظر بگیرید

اعتماد به نفس

یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن اعتماد به نفس این است که احساسات خود را در محیط کار کنترل کرده و عکس العمل مناسبی به رفتار دیگر همکاران نشان بدهید. درک کنید که منشاء رفتار آنها چه می‌تواند باشد. هر چه باشد آنها نیز انسانند و ممکن است مثل بقیه آدم‌ها، در برابر استرس و خستگی واکنشهای بچه‌گانه‌ای از خود نشان بدهند.

در این زمان قادر خواهید بود که عکس العمل مناسبی از خود نشان داده و با دادن تایید‌ه‌هایی مثبت به آنها، رفتار بچه‌گانه‌‌شان را خنثی کرده و روابط خوبی ایجاد کنید. این باعث می‌شود که دیگر خود را برای هر اتفاقی سرزنش نکرده، اعتماد به نفس خود را بالا برده و دیگران را با خود همراه سازید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Site Footer

Sliding Sidebar

درباره ام اس پی سافت




ام اس پی سافت در ۲۲ اسفند سال ۱۳۸۹ با محوریت آموزش برنامه نویسی و انتشار پروژه های برنامه نویسی شروع به کار کرد که پس از چند ماه موضوعاتی همچون آموزش های تصویری و دوره های آنلاین هم به ام اس پی سافت اضافه شد. در حال حاضر چندین نویسنده و برنامه نویس در ام اس پی سافت فعالیت می‌کنند.

اینستاگرام ام اس پی سافت

No images found!
Try some other hashtag or username