چند راهکار برای تقویت روحیه کارآفرینی در کودکان

روحیه کارآفرینی در کودکان

تمام کودکان که نباید دکتر و مهندس شوند.خیلی از کودکان هم دارای روحیات کارآفرینی هستند.روحیه کارآفرینی در کودکان را باید بهش اهمیت دهیم تا این کودکان در آینده به عنوان کارآفرین شناخته شوند.

چگونه می‌توانم کودکانی با روحیه کارآفرینی تربیت کنم؟

این سؤال در سایت Quora پرسیده شده که مکانی برای ارائه و به اشتراک‌گذاری اطلاعات است و مردم از این طریق می‌توانند از یکدیگر یاری بگیرند و درک بهتری از جهان پیدا کنند.

کامرون هرولد، مربی، مدیر عامل، کارآفرین و سخنران سایت Ted به این سؤال پاسخ می‌دهد:

من در مدرسه چندان موفق نبودم. همیشه در کلاس درس در حال تقلا بودم. اما خیلی زود متوجه شدم که به تجارت علاقه‌مند هستم. من عاشق پول درآوردن و همین‌طور پیدا کردن راه‌های جدید برای به‌ دست آوردن آن بودم. پدرم، من و خواهر و برادرهایم را کارآفرین بار آورد. او خیلی زود فهمیده بود من با هر چیزی که در مدرسه یاد می‌گیرم، به‌سرعت ارتباط برقرار نمی‌کنم. بنابراین مرا مجبور به کار کردن روی استعداد ذاتی‌ام در تجارت کرد. اکثر بچه‌ها این نوع از آموزش را دریافت نمی‌کنند و به‌ نظر من، این موضوع جای تأسف دارد.

روحیه کارآفرینی در کودکان

اگر کودکان را به‌سمت کارآفرین بودن ترغیب کنیم، قادر خواهیم بود هر مشکلی را در دنیای امروز حل و فصل کنیم

یک کودک در یک نقطه از دنیا می‌داند چگونه یکی از این مشکلات را برطرف کند. متأسفانه به‌ نظر می‌رسد که ما در پیدا کردن کودکانی با خصوصیت‌های کارآفرینی موفق نیستیم و نمی‌توانیم به آن‌ها برای پرورش این خصوصیت‌ها کمک کنیم. احتمالا کودکان شما یاد نمی‌گیرند چطور در مدرسه‌ یا در بازی کردن با اسباب‌بازی‌های خود، یک کارآفرین باشند. تصمیم با شما است که آیا می‌خواهید این غرایز را در آن‌ها پرورش دهید یا خیر.

روحیه کارآفرینی در کودکان

اگر مایل به این‌کار هستید، ۸ درس زیر راهنمای شما خواهند بود.

1- ولخرجی نکنید.

خیلی به‌وضوح به یاد دارم که به من گفتند به وسط خیابان بروم و یک پول خرد را از روی زمین بردارم. چرا این‌کار را کردند؟ چون پدر من همان لحظه دیده بود که من آن سکه را به وسط خیابان پرتاب می‌کنم. او برای به‌ دست آوردن پول تلاش بسیاری کرده بود و نمی‌توانست ببیند که حتی قسمت بسیار ناچیزی از آن پول را به هدر دهم. این خاطره برای من درسی شد. به فرزندان خود ارزش پول را بیاموزید. اجازه ندهید آن‌ را هدر دهند؛ حتی اگر مقدار بسیار ناچیزی باشد.

۲- تکاپو برای کسب درآمد

دریافت حقوق یا مستمری، درس‌های نادرستی به کودکان می‌آموزد. حقوق داشتن، آن‌ها را متوقع پرداخت می‌کند و ذهنیت کارمندی را در آن‌ها پرورش می‌دهد. یک کارآفرین هرگز توقع دریافت حقوق منظم ندارد. اگر می‌خواهید یک کارآفرین تربیت کنید، باید به او بیاموزید که برای کسب درآمد به تکاپو بیفتد.

اولین تجربه کاری من، فروش رخت‌آویزهای کت به خشک‌شویی‌ها بود و در آن زمان تنها هفت سال سن داشتم. با همان سن و سال از این در به آن در می‌رفتم تا هر چیزی از روزنامه گرفته تا پوشش محافظ پلاک ماشین را به فروش برسانم. راه جایگزینی نداشتم. برای به‌دست آوردن پول ناگزیر از تکاپو بودم. در حین این تکاپو، اصول تجارت را یاد گرفتم.

۳- مذاکره و یافتن فرصت‌های جدید

اگر به کودکانتان مستمری پرداخت نکنید به روش‌های دیگری هم می‌توانید در به‌ دست آوردن پول به آن‌ها کمک کنید. کافی است شیوه پرداخت پول به آن‌ها را تغییر دهید. فرزندان من در خانه و حیاط می‌گشتند و به‌ دنبال کاری برای انجام دادن بودند. بعد نزد من می‌آمدند و می‌گفتند انجام چه کارهایی نیاز است. ما در مورد این‌کارها به مذاکره قیمت می‌پرداختیم. این موضوع به آن‌ها آموخت که به‌ دنبال ایجاد فرصت‌هایی برای کار باشند و چطور برای یک قیمت بهتر مذاکره کنند.

۴- مدیریت امور مالی و پس‌انداز

نباید کودکان را برای شروع پس‌انداز کردن معطل کرد. برای آن‌ها قلک یا حساب بانکی فراهم کنید. نیمی از درآمد آن‌ها باید به حسابشان منتقل شود و هر زمانی‌که درخواست کردند، باید بتوانند از این پول استفاده کنند. نیم دیگر درآمد باید در قلک پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری شود.

وقتی می‌شنوم یک فرد ۳۰ ساله می‌گوید دیگر زمان شروع پس‌انداز برای بازنشستگی‌اش رسیده است، بسیار خشمگین می‌شوم. او ۲۵ سال از عمرشان را از دست داده‌ است! اگر این عادت‌ها را در سن کم به کودکان یاد دهید، این درس‌ها برای باقی عمرشان همراه آن‌ها می‌ماند.

۵- توانایی داشتن تفکر منحصر به‌فرد

آیا هر شب برای فرزندانتان داستان تعریف می‌کنید؟ این‌کار را نکنید. در عوض تنها سه یا چهار شب در هفته را برای این‌کار اختصاص دهید. در شب‌های دیگر از آن‌ها بخواهید که داستانی تعریف کنند. چهار قلم جنس به آن‌ها معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید طبق این اطلاعات برای شما یک داستان بسازد. این‌کار به آن‌ها می‌آموزد که طرز فکر منحصربه‌فرد خود را پیدا کنند، خلاق باشند و بفروشند. این‌ها تمام خصوصیت‌هایی هستند که یک کارآفرین باید داشته باشد.

۶- سخن گفتن در برابر مردم

فرزندان خود را مجبور کنید که بایستند و در مقابل مردم صحبت کنند؛ حتی اگر این‌ کار جلوی چند دوست باشد. از آن‌ها بخواهید نقش بازی کنند، سخنرانی کنند یا داستانی تعریف کنند. باید مطمئن شوید که آن‌ها پذیرای حضار هستند. هر کارآفرینی باید قادر به ارائه دادن، بیان ایده‌های خود و صحبت برای مردمی که نمی‌شناسد باشد. یادگیری این مهارت برای فرزندانتان بسیار حیاتی است.

روحیه کارآفرینی در کودکان

۷- تشخیص کارمند خوب از بد

وقتی بیرون می‌روید یا قصد رفتن به خواروبار فروشی دارید، به کودکانتان نشان دهید که کارکنان خوب و بد چه مشخصاتی دارند. کارمند عبوس و سرویس مشتری بد را به آن‌ها نشان بدهید. به آن‌ها توضیح بدهید که چرا یک کارمند خوب نیست. فراموش نکنید که کارمند خوب را هم به آن‌ها نشان دهید. به آن‌ها کمک کنید تا سرویس مشتری عالی را به‌جا آورند. مطمئن شوید که فرق بین خوب و بد را تشخیص می‌دهند و این‌که این تشخیص برای کسب و کار آن‌ها بسیار مهم است.

۸- راه‌های فروش و تعدیل قیمت‌ها

حتما اسباب‌بازی‌های بدون استفاده زیادی در سطح خانه شما رها شده‌اند. چرا به فروش گذاشتن این اسباب‌بازی‌ها در سایت‌های خرید و فروش اجناس دست دوم را به کودکانتان یاد ندهید؟ مسلما باید روی این‌کار نظارت داشته باشید ؛اما بااین‌حال فرزندان یاد می‌گیرند که چطور کلاهبرداران را شناسایی کنند و پیشنهادهای خوب را تشخیص بدهند. به آن‌ها بیاموزید که چگونه قیمت‌ها را تعدیل و پیش‌بینی کنند و برای یک قیمت مناسب مذاکره کنند.

نیازی نیست تمام کودکان، دکتر یا وکیل شوند. ما باید به‌ دنبال خصوصیت‌های کارآفرینانه در فرزندانمان باشیم و آن‌ها را پرورش دهیم. این‌گونه فرزندان می‌توانند صاحب کسب و کارها شوند. خوشبختانه تعدادی از مشکلات ما نیز در این میان حل می‌شوند.

 

 

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Site Footer

Sliding Sidebar

درباره ام اس پی سافت




ام اس پی سافت در ۲۲ اسفند سال ۱۳۸۹ با محوریت آموزش برنامه نویسی و انتشار پروژه های برنامه نویسی شروع به کار کرد که پس از چند ماه موضوعاتی همچون آموزش های تصویری و دوره های آنلاین هم به ام اس پی سافت اضافه شد. در حال حاضر چندین نویسنده و برنامه نویس در ام اس پی سافت فعالیت می‌کنند.

اینستاگرام ام اس پی سافت

No images found!
Try some other hashtag or username